< Terug naar overzicht

Lezersgericht schrijven in de huisstijl (op vraag)

Elke mail of brief die een medewerker schrijft, is een visitekaartje van je organisatie. Daarom moet die brief/mail klantgericht, positief en oplossingsgericht geschreven zijn. En vooral ook: volgens de huisstijlafspraken, want dat verhoogt de herkenbaarheid bij de ontvanger en het geeft de teksten een professionelere uitstraling.

Tijdens deze opleiding leer je je teksten en die van je collega’s bekijken door de ogen van de lezer. Welke vragen stelt de lezer zich en hoe kun je daarop best inspelen? Tegelijkertijd verken je de technieken om het schrijven gestructureerd aan te pakken en worden de interne afspraken rond schriftelijke communicatie opgefrist.

Inhoud

  • de principes van het lezersgerichte corresponderen
  • aandachtspunten uit de huisstijl
  • formuleeroefeningen met focus op
    • actief formuleren
    • toegankelijk formuleren
    • alternatieven voor ambtenarees
  • leren werken met on-linehulpmiddelen voor spelling en stijl

Doelgroep

medewerkers en leidinggevenden

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • welke on-linehulpmiddelen er bestaan voor het correcte spellen en het eigentijdse formuleren

Na deze opleiding kun je:

  • de principes van het lezersgerichte corresponderen toepassen
  • on-linehulpmiddelen voor het correcte spellen en het eigentijdse formuleren efficiënt hanteren
  • de inhoudelijke en vormelijke huisstijlafspraken hanteren
  • een aantal technieken hanteren voor het (tijds)efficiënt werken aan teksten

Praktisch

  • Waar en wanneer:
    In overleg te bepalen
  • Contactpersoon:
    Sandy Bal
    sandy.bal@provincieantwerpen.be
    03 240 55 05