< Terug naar overzicht

Moeilijke gesprekken voeren met je medewerker

Als leidinggevende moet je soms een confronterende boodschap overbrengen aan je medewerker of een delicaat onderwerp op tafel leggen. We denken hierbij aan een correctiegesprek, motivatiegesprek, slecht nieuws gesprek, bespreken van ziekte of werkproblemen, … Tegen zulke gesprekken zie je op en verwacht je misschien emoties of negatieve reacties van je medewerker.

In deze opleiding kom je te weten wat het voor jou moeilijk maakt en hoe je er anders mee kunt omgaan. Na afloop zal je meer vertrouwen hebben om deze gesprekken aan te gaan en tot een goed einde te brengen.

Je gaat praktisch aan de slag met eigen cases en krijgt handvaten voor een goede voorbereiding en uitvoering. Je wisselt uit, oefent en krijgt feedback.

Opgelet! Inovant is voor deze opleiding erkend door de Federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid.

Dit houdt in dat hoofdverpleegkundigen, hoofdparamedici en verpleegkundig coördinatoren tewerkgesteld in een ROB-RVT, algemeen of psychiatrisch ziekenhuis, een psychiatrische verzorgingstehuis, initiatief voor beschut wonen of een dienst voor thuisverpleging, een functiecomplement kunnen krijgen.

Indien je hiervoor in aanmerking komt, dien je bij de inschrijving bij ‘opmerkingen’ duidelijk te vermelden dat je gebruik wenst te maken van het functiecomplement.

Meer informatie over het functiecomplement kun je vinden op de website van het RIZIV.

Inhoud

dag 1

  • intro en uitwisseling: wat maakt een gesprek moeilijk of uitdagend voor mij
  • soorten moeilijke gesprekken
  • bijsturende feedback geven
  • evenwicht tussen empathie en confronteren en tussen leiden en volgen in een gesprek
  • sturen naar concrete afspraken + opvolging
  • omgaan met defensieve reacties en emoties tijdens het gesprek
  • hanteren van de eigen interne belemmeringen

dag 2

  • leiden via vragen stellen
  • omgaan met weerstand
  • oefenen met verschillende soorten gesprekken
  • intervisie over deelnemerscases
  • opmaken van een persoonlijk actieplan

Doelgroep

leidinggevenden

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • verschillende soorten moeilijke gesprekken
  • do’s en don’ts bij het voeren van moeilijke gesprekken
  • het verschil tussen een “push” en een “pull” strategie

Na deze opleiding kun je:

  • uitdagende medewerkersgesprekken gestructureerd aanpakken en voeren
  • adequaat reageren op defensieve reacties
  • omgaan met emoties of kritiek van de gesprekspartner
  • je eigen emoties en belemmeringen in een lastig gesprek hanteren
  • evenwicht houden tussen leiden en volgen
  • moeilijke gesprekken afronden met concrete afspraken

Praktisch

  • Begeleiding:
    Liesbeth Wuyts, aPonto
  • Waar en wanneer:
    • donderdag 23.11.2017 van 9.00 tot 16.00 uur
    • donderdag 30.11.2017 van 9.00 tot 16.00 uur

    • Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Inschrijven:
    € 335,00
    Inschrijven mogelijk tot vrijdag 20.10.2017
  • Contactpersoon:
    Sandy Bal
    sandy.bal@provincieantwerpen.be
    03 240 55 05