< Terug naar overzicht

Participatief plannen: hoe betrek ik mijn team bij de opmaak van mijn planning (op vraag)

Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor de planning van je team. Dit is niet altijd een makkelijke opgave. Soms is het overzicht zoek of ontbreekt begrip van medewerkers voor het globale plaatje.

In deze opleiding leer je dit kluwen te ontwarren. Je krijgt inzicht in de stappen van het planningsproces en de elementen waarmee je rekening moet houden. Daarnaast leer je hoe je de omgeving kunt betrekken in het proces: medewerkers, andere leidinggevenden, interne klanten, …

Niet de tools staan centraal, wel het proces. Je gaat actief aan de slag met je eigen teamplanning en je vertaalt de principes naar oplossingen die werken in jouw praktijk. Het resultaat? Herwonnen overzicht en een betere en meer gedragen planning in je team.

Inhoud

  • soorten planning
  • stappen van het planningsproces
  • communicatieve aspecten van plannen
  • stakeholders in kaart brengen
  • je team betrekken
  • afspraken over de participatiegraad
  • omgaan met weerstand
  • andere partijen betrekken
  • het overzicht behouden en geven
  • planning opvolgen en bijsturen

De opleiding focust niet op concrete planningsprogramma’s en -systemen. Deelnemers die binnen hun eigen context met specifieke systemen werken, worden verondersteld om de technische aspecten hiervan al onder de knie te hebben.

Doelgroep

leidinggevenden

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • de belangrijkste stappen in een planningsproces
  • de dynamische aspecten van planning
  • de communicatieve aspecten van een planningsproces

Na deze opleiding kun je:

  • een planning systematisch aanpakken

Praktisch

  • Begeleiding:
    Liesbeth Wuyts, aPonto
  • Waar en wanneer:
    In overleg te bepalen
  • Contactpersoon:
    Sandy Bal
    sandy.bal@provincieantwerpen.be
    03 240 55 05