< Terug naar overzicht

De eerste stap in de beleidsplanning: het ambtelijk memorandum

De gemeentelijke administratie vervult een belangrijke rol in de beleidsvoorbereiding van een lokaal bestuur. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en de start van de nieuwe beleidsplanning in 2019 is het wenselijk dat de administratie voor de nodige input zorgt om het proces zowel methodisch als inhoudelijk te stroomlijnen. We bekijken het instrument van het memorandum en oefenen een manier om dit in jouw bestuur in goede banen te leiden.

Inhoud

  • waarom een memorandum

  • wat is een ambtelijk memorandum

  • opmaak memorandum als project

  • de componenten van een memorandum:

    • omgevingsanalyse

    • een stand van zaken van de werking

    • overzicht financiën

    • inventaris van verplichtingen, projecten en overeenkomsten

    • maatschappelijke tendensen & externe ontwikkelingen

    • uitdagingen – nieuw beleid mogelijk maken

  • plan van aanpak

  • de start van het beleidsplanningsproces

De opleiding ‘Opmaken van een meerjarenplan’ vormt een mooi vervolg op deze opleiding.

Doelgroep

Leidinggevenden en medewerkers

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • de do’s en don’ts van een ambtelijk memorandum

  • de opbouw van een solide memorandum

  • de principes van projectmatig werken

Na deze opleiding kun je:

  • een eigen memorandum maken

  • op een gestructureerde manier het planjaar 2019 vormgeven

Praktisch

  • Begeleiding:
    Erwin Vandenbergh - sectorhoofd Human Resources & Organisatieontwikkeling OCMW Mol, Gemeente Mol
  • Waar en wanneer:
    • dinsdag 09.01.2018 van 9.00 tot 16.00 uur

    • Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Inschrijven:
    € 150,00
    Inschrijven mogelijk tot maandag 08.01.2018
  • Contactpersoon:
    Lies Heylen
    lies.heylen@provincieantwerpen.be
    03 240 55 94