< Terug naar overzicht

Openbaarheid van bestuur: basisopleiding

Mag je aan een projectontwikkelaar het leegstandregister overmaken? Mag een raadslid een personeelsdossier inzien?

Waar de overheid in het verleden eerder gesloten was, verwachten burgers van een modern en professioneel bestuur dat zij transparant werkt. Openheid met betrekking tot bestuursdocumenten is hiervoor een must. Maar wat als het recht op openbaarheid botst met andere fundamentele rechten zoals privacy? En hoe ver gaat het inzagerecht van gemeenteraadsleden?

Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we na hoe je met openbaarheids- en inzagevragen moet omgaan.

Inhoud

  • actieve en passieve openbaarheid van bestuur
  • uitzonderingen op de openbaarheid
  • inzagerecht van gemeenteraadsleden
  • concrete toepassingen

Doelgroep

medewerkers en leidinggevenden

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • de basisbeginselen van openbaarheid van bestuur
  • de basisbeginselen van inzagerecht van gemeenteraadsleden

Na deze opleiding kun je:

  • een vraag tot openbaarmaking van een document of tot inzage beantwoorden op basis van de regelgeving

Praktisch

  • Begeleiding:
    Lieve Jansen - adviseur-jurist, Stad Hoogstraten
  • Waar en wanneer:
    • maandag 16.04.2018 van 9.00 tot 16.00 uur

    • Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Inschrijven:
    € 150,00
    Inschrijven mogelijk tot vrijdag 16.03.2018
  • Contactpersoon:
    Valerie Van den Brande
    valerie.vandenbrande@provincieantwerpen.be
    03 240 64 00