< Terug naar overzicht

Re-integratie na ziekte: een praktische wegwijzer

Om langdurig zieken makkelijker terug aan het werk te krijgen, werden met ingang van 1 januari 2017 de wettelijke procedures aangepast. Werknemer, werkgever, arbeidsgeneesheer en preventieadviseur zijn samen met de adviserend geneesheer van het ziekenfonds actoren geworden in een overlegprocedure die tot doel heeft een regeling te vinden die de re-integratie van de zieke werknemer vergemakkelijkt. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de rechten en plichten van werkgever en werknemer? Hoe bereid je collega's en leidinggevenden voor op de terugkomst van de zieke werknemer? En wat met statutairen? Aan de hand van concrete cases, voorbeelden en praktische handvaten krijg je tijdens deze opleiding een antwoord op al jouw vragen.

Inhoud

  • juridische aspecten van de wetgeving re-integratie na ziekte

  • HR aspecten van de wetgeving re-integratie na ziekte

    • HR beleid: verzuim en re-integratie

    • rollen en bevoegdheden van leidinggevenden

    • rollen en bevoegdheden van HR

Doelgroep

personeelsmedewerkers en –verantwoordelijken

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • de wettelijke rechten en plichten van werkgever en werknemer in het kader van de re-integratieplicht na ziekte

  • de bevoegdheden en bijhorende taken

  • de mogelijkheden voor een ontslag wegens medische overmacht

Na deze opleiding kun je:

  • het HR-beleid afstemmen op deze nieuwe wetgeving

Praktisch

  • Begeleiding:
    Dirk Neefs, Acerta
  • Waar en wanneer:
    • maandag 29.01.2018 van 9.00 tot 12.30 uur

    • Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Inschrijven:
    € 130,00
    Inschrijven mogelijk tot vrijdag 22.12.2017
  • Contactpersoon:
    Lies Heylen
    lies.heylen@provincieantwerpen.be
    03 240 55 94