< Terug naar overzicht

Leidinggeven: omgaan met weerstand bij verandering - zomersessie

Lokale besturen zijn volop in beweging: de fusie van gemeente en OCMW, teams worden geherorganiseerd, nieuwe beleidsdoelstellingen uitgeschreven, … Vaak worden de veranderingen van bovenaf gestuurd en worden de effecten voor de werkvloer pas geleidelijk aan duidelijk.

Bij veel medewerkers geeft dit ongerustheid en weerstand. Teamleden hebben ook een verschillend verandertempo, wat kan leiden tot spanningen.

Tijdens deze opleiding krijg je inzicht in de redenen voor weerstand en oefen je vooral op het communicatieve aspect van veranderingsprocessen. Hoe kondig je een verandering aan? Hoe betrek je je medewerkers binnen de grenzen van wat “opgelegd” is? Hoe maak je weerstanden bespreekbaar?

Je leert weerstanden interpreteren en aanpakken via constructieve dialoog. Je gaat aan de slag met eigen cases en wisselt ervaringen uit.

Inhoud

  • reflectie “Hoe sta ik zelf in de verandering?”
  • kader
  • redenen voor weerstand tegen verandering
  • psychologische fasen in het omgaan met verandering
  • toepassing op deelnemerscases: waar staan mijn medewerkers en hoe speel ik hierop in? Vanuit de analyse van de cases oefenen we op specifieke vaardigheden, zoals:
  • een verandering aankondigen
  • weerstand herkennen en bevragen
  • “ventileren” ombuigen naar een constructieve dialoog
  • evenwicht tussen coachen en sturen
  • onderhandelen met de hiërarchie over randvoorwaarden

Op het einde van de opleidingsdag maak je een actieplan voor je eigen case.

Ongeveer een maand na de opleiding bespreek je, via een individuele Skypecoaching van een half uur, je ervaringen en knelpunten met de begeleider.

Doelgroep

leidinggevenden

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je:

  • de redenen voor weerstand tegen verandering
  • de psychologische fasen die mensen doorlopen bij verandering
  • de criteria voor een goede verandercommunicatie

Na deze opleiding kun je:

  • een veranderboodschap helder en authentiek brengen
  • weerstanden bevragen om de achterliggende behoeften te achterhalen
  • medewerkers betrekken en coachen in de richting van een gewenste toekomst
  • het geklaag in de wandelgangen ombuigen in een open dialoog
  • het team (terug) focussen op de zaken waar jullie zelf invloed op hebben
  • in dialoog gaan met de hiërarchie om te werken aan randvoorwaarden

Praktisch

  • Begeleiding:
    Liesbeth Wuyts, aPonto
  • Waar en wanneer:
    • donderdag 23.08.2018 van 9.00 tot 16.30 uur

    • Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Inschrijven:
    € 205,00
    Inschrijven mogelijk tot vrijdag 20.07.2018
  • Contactpersoon:
    Sandy Bal
    sandy.bal@provincieantwerpen.be
    03 240 55 05